tirsdag 13. mars 2012

Fantastisk stjernehimmel og vår beskyttende storebror

De som kjenner meg vet at jeg er opptatt av planetenes vandring på himmelen. Nå i disse dager ligger Jupiter og Venus svært nær hverandre på himmelen. Dette kan ses også i Norge. Her er vinkelen litt annerledes som du kan se. Venus er på innersiden av Jorden, nærmere Sola, mens den store planeten Jupiter er på utsiden av oss. Jupiter er vår snille og beskyttende storebror i verdensrummet. I år har det vært tre store meteornedfall på Jupiter. 

Noen av disse store eksplosjonene ville kunne ødelagt hele jorden om de hadde truffet oss. Men heldigvis suger Jupiter til seg det meste av disse steinene som svever hvileløst omkring der ute pga sitt store gravitasjonsfelt. 

På motstatt side, altså østover så viste Mars seg. Mars blir kalt den røde planet. Jeg regner med det var Mars, jeg pleier å ha kontroll på planetene selv om det meste er litt vridd her nede siden vi nå er litt syd for ekvator. Jeg kunne gjort det litt mer synlig i Photoshop, men jeg lar bildene være som de er.

Så om du ikke forstår noe av dette så er det bare å ta fram leksikonet. Stjernehimmelen er en fantastisk levende kino.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar